Být freelancer je úžasná věc a moc mě baví. Miluji ty možnosti a zbožňuji ten rozhled, který můžu získávat napříč klienty. A to jak v PPC reklamě, tak v podnikání.
Každopádně mi již delší dobu chyběla týmová spolupráce, kterou často vidím u klientů. Být sám je úžasné a člověk si může dělat co chce (není na nikom závislý), ale zároveň si musí vše vždy zajistit a zjistit sám. Také je zde docela problém v zastupitelnosti. Proto jsem již delší dobu přemýšlel jak tyto a další „problémy“ vyřešit.
Když mě cca před rokem kontaktoval Lukáš Král s nápadem, zda nespojíme síly a nezkusíme vybudovat v Ostravě tým PPC specialistů, tak má odpověď byla v podstatě jasná.
Od začátku jsme se shodli na tom, že nechceme zakládat klasickou agenturu, které jsou v podstatě na každém rohu a neustále vznikají další. Primární myšlenka byla spojit síly a postavit kolem sebe tým, který se bude specializovat jen na placené reklamy. Žádné SEO, copy, apod. NE! Jen PPC. Což neznamená, že se o ostatní online kanály nezajímáme a nestudujeme, ale nabízíme klientům jen to, v čem jsme opravdu dobří.
Tím, že Lukáš má velké zkušenosti z H1.cz a umí na rozdíl ode mě velmi dobře pracovat s Youtube reklamou a RTB, tak se v podstatě všem mým klientům otevřela cesta ke spoustě informacím a možnostem. Zároveň já zase více ovládám FB ads, takže se tyto dveře otevřely Lukášovým klientům.
Největší přínos ale samozřejmě nastal v podobě zastupitelnosti a především rozšíření vzájemných know-how.
Proč o tom všem píši veřejně až nyní, když jsme se spojili před více než rokem? Samotné propojení, nastavení společných procesů, cílů, potřeb, apod. trvalo hodně dlouho a myslím, že ještě bude nějaký ten pátek trvat. Ale je to primárně dáno tím, že nechceme nic uspěchat. Vše si musí postupně sednout a především řešíme svou práci tak, aby tím netrpěli klienti.
Těch věcí co řešíme a spojujeme je spousty. Od samotného pohledu a přístupu k PPC, přes formu reportování až po komunikaci s klienty. Je toho zkrátka tolik, že bychom museli asi na několik týdnů přestat úplně pracovat na klientech a řešit jen tyto věci. Což nechceme, a proto vše řešíme postupně a za chodu. V podstatě máme určené priority a podle nich postupně posouváme naše propojení dále.
Jeden z cílů byl jasný hned na začátku a to společná kancelář. Za rok jsme se 2x stěhovali 😀 což není úplně OK, ale nyní máme prostory, ve kterých se cítíme příjemně a máme každý svůj prostor. Sídlíme v Centru podpory inovací v rámci VŠB-TUO v Ostravě Porubě – stavte se k nám na výbornou kávu od jednoho z našich nejoblíbenějších klientů MANUCAFE.cz.
Dalším a v podstatě nejdůležitějším cílem bylo sjednocení klientů a s tím souvisí postupy, potřeby, apod. Mám velkou radost, že všichni klienti toto naše spojení uvítali a někteří dokonce ihned využili nové možnosti, které jeden z nás mohl nabídnout.
Byly zde i určitě další cíle a spousty věcí co bylo potřeba vyřešit a co jsme za ten rok udělali, ale myslím, že tvorba webu a logo stojí za zmínku, kdy jsme málem přivedli sebe, kodéra a grafika do blázince 😀 Prvotní plán byl: „uděláme jen takový základní web, ať něco máme a postupně to potom budeme ladit“. Asi všichni víte, jak tyto naivní cíle končí 😀 Byl to nekonečný proces a určitě se vyplatí poslouchat odborníky jako například Honzu, pokud řešíte tvorbu webu a myslíte si, že to zvládnete rychle a sami .
Tímto chci všem co se na webu podíleli poděkovat!
Asi by jste si mysleli, že nyní sedíme ve 2 a plácáme společně klienty a říkáme si agentura. Není to tak.
Aktuálně nás je v kanceláři 8 a spolupracujeme ještě s jedním externistou, který s námi nesedí. Z toho 5 kolegů (2 junioři) jsou v podstatě fulltime zainteresovaní prací přímo pro PLACEMENT.cz a ostatní členové kanceláře jsou freelanceři a podnikatelé, kteří se zajímají o PPC, online marketing a řídí vlastní projekty.
Důležité je určitě zmínit, že to s námi od začátku táhne Aleš, který nám hodně pomohl při spojování a rozjezdu PLACEMENT.cz. A co je super, že nám i nadále pomáhá a to nejen s prací pro klienty, ale také např. i s juniory. Za to mu určitě patří velký dík.
Jak jsem psal na začátku, jde nám o sdílení zkušeností a týmovou práci. Proto nám nevadí, že máme v kanceláři „konkurenci“. Právě naopak, máme v nich velkou pomoc a dokážou nám přinést jiný pohled na věc, když něco řešíme a nevíme zda jsou naše úvahy a nápady správné. Stejně to funguje v opačném případě.
Můžeme tak společně řešit problémy, postupy a nápady v PPC. A co je určitě důležité je, že v tomto týmu můžeme řešit nejen PPC a online marketing, ale také např. nové technologie, zajímavosti (kryptoměny), sport, předáváme si doporučení pro cestování a někteří dokonce vytváření vlastní projekty, které vzájemně konzultují s ostatními. Jako např. Aleš, který nedávno rozjel Dreamly.cz.
Největší výhodou je, že toto je obrovská dávka pravidelného „vzdělávání“ a tato skupina v jedné místnosti nám nikomu nedovolí zůstat stát na místě. V podstatě není týden, kdybychom se něco nového nenaučili, v podstatě stačí když někdo přijde s jakoukoliv novinkou, problémem a nebo nápadem. Najednou se k němu přidají ostatní a dokážeme tak společně řešit jakoukoliv věc.
Nejspíše bychom ji vyřešili každý sám a po svém. Ale toto společné řešení a hledání je pro všechny daleko rychlejší a přínosnější. Není nic lepšího když vím, že potřebuji vyřešit nějaký problém a vím, že ho např. Lukáš řešil minulý týden. Tak se stačí jen zeptat Lukáše a je to. Nemusím o tom dlouze googlit, čekat na podporu, apod. Dostanu odpověď z první ruky a ještě k tomu s praktickou radou, jak mu to dané řešení pomohlo a co to (ne)přineslo.
Nevím jestli je toto nejlepší řešení formy spolupráce a podnikání, určitě není vždy jen vše růžové a jednoduché. Ale díky tomu, že jsme dobrá parta a jsme prostě jiní, tak se budoucnosti vůbec nebojím 🙂
Také vím, že by to u nás nefungovalo, kdybychom byli klasická firma s věšákovou strukturou. Vím, že nám to tak jak to máme dobře funguje a vidím to primárně z pohledu zlepšování postupů a přínosu pro klienty. Vyvíjíme např. společné nástroje, které nám šetří čas, nahlížíme na kampaně a problémy klientů z více úhlů a tak se nám daří přicházet na věci, které bychom nejspíše jako jednotlivci přehlédli.
Každý má zodpovědnost za výsledek a bez jednotlivých členů týmu a jejich nasazení by to nefungovalo tak dobře. Bude to znít jako klišé, ale u nás je klient na prvním místě. Ať už nás Google, Seznam a nebo jiné věci občas tlačí někam jinam, tak každá otázka, každý problém co řešíme vždy začíná u otázky: jak to s tím souvisí a jak to pomůže klientům?
Myslím, že toto nastavení a postoj nám pomáhá nespadnout do diskuze o nesmyslech, ale udržet diskuze v potřebných mantinelech. Jak Lukáš rád říká:
„Na to jak dlouho jsi mluvil, tak jsi nic moc neřekl“ 😀
Za tak docela krátkou dobu, jsme dokázali kolem sebe nabalit tým super lidí (kteří si rozumí – to je pro nás důležité), sjednotit a posunout procesy (stále je na čem pracovat), vyvinout přínosné nástroje (a vyvíjíme další), rozšířit spolupráci s klienty a nabídnout jim ještě větší servis a spousty dalšího.
Také se snažíme více spojovat (kamarádit a pomáhat si) s dalšími freelancery a nebo firmami v online. Proto jsme rádi, že již nyní můžeme spojovat cesty např. s 3IT a nebo Biddingtools a dalšími. Moc děkujeme za podporu 🙂
Máme také velkou radost, že jsme se stali certifikovanou agenturou Sklik, což bych nikdy jako freelancer nemohl dokázat.
Jsme Ostraváci a máme to tady prostě rádi a proto moc rádi pomáháme místním firmám a především zajímavým projektům a akcím. Proto nás těší že můžeme takto pomáhat např. patriotiMSK a nebo naší oblíbené Sterkovnamusic.com.
I když jsme ušli dle mého obrovský kus cesty, tak moc dobře víme, že jsme na začátku. Ale to nás na tom nejvíce baví. Nestát na místě, ale stále hledat možné a zajímavé cesty. I proto je toto naše moto jedno z mých nejoblíbenějších: „Čím více pomůžeme klientům k růstu, tím více porosteme my sami“
I když jsem zdaleka nesepsal vše, tak se mi snad povedlo vysvětlit to, co že to vlastně v PLACEMENT.cz děláme a proč jsme do toho vlastně šli.
Díky všem lidem v PLACEMENT.cz a také všem co nás podporují a co nás ženou dále 😉
Další nové články nejspíše budou již na blogu webu PLACEMENT.cz, ale o to více se můžete těšit na zajímavé případové studie, informace o tom, jak se nám (ne)daří a spousty dalšího…
Máte pro nás nějaké rady? Nebo se nás chcete na něco zeptat? Budeme jen rádi a jsme tomu otevření. Takže klidně napište, nebo si pojďme domluvit kafe/pivo 🙂
Nechceme být jen optimalizátoři čísel a mistři teorie. Proto jsme založili e-shop Kralovstvizdravi.cz, abychom si vyzkoušeli celé pozadí. Zjistili jak e-shopy fungují, co vše musí majitelé a manažeři řešit a jak jim ještě více umět prakticky pomáhat.
Komentáře