Akce a přednášky PPC Návody PPC Novinky PPC reklama
jak_uhlidat_404-710x300 copy copy
6.5.2015 0

Chci PPC jen vyzkoušet…

Opravdu? … Taky si zkusíte pronajmout stánek v obchodním centru na půl dne? Pokud ano, tak vám ale doporučuji si nejdříve spočítat (odhadnout) očekávané cíle, jinak můžete být nemile překvapeni.

Často se setkávám s nápady jako, tak já tedy to PPC vyzkouším tak za 1 000 Kč a uvidíme. Pokud máte jedno-produktový eshop, nebo jednu službu tak možná, ale pokud máte eshop např. s 1 000 produkty a chcete je propagovat všechny?

Jelikož je u AdWords možné získat 1 000 – 2 000 Kč na inzerci zdarma, tak si spousty lidí myslí, že to prostě jen vyzkouší a uvidí. Jít cestou postupného rozšiřování a postupného navyšování nemusí být vždy špatné. Jenže ono je potřeba se ještě před inzercí zamyslet nad tím, co chci tímto testem dosáhnout a zda je to vůbec reálné. Protože po těchto testech, bez předem odhadovaného cíle často slýchávám „to PPC vůbec nefunguje“!

1. Jak si určit cíle PPC reklamy

Jaký je cíl vytvoření PPC reklamy? PPC reklama vám pomůže přivést na váš web / eshop relevantní návštěvníky, toď vše! Proto s tím musíte trošku počítat ještě před samotným spuštěním. Jaký má váš eshop konverzní poměr? Jaké jsou odhadované ceny za prokliky? Jaká je vaše maximální cena za konverzi? Pokud na jednu z těchto otázek nevíte odpověď, tak zatím nemá smysl PPC reklamu vytvářet.

Proč?

Důvod je jednoduchý, nemůžete si spočítat očekávané výsledky a nevíte co např. za 1 000 kč získáte a zda jsou to uspokojivé výsledky a nebo to prostě nemůže fungovat.

Pokud víte všechny potřebné odpovědi, tak není nic jednoduššího, než si vše jednoduše propočítat.

Příklad:

Konverzní poměr: 1%

Odhadovaná cena za proklik: 2 Kč (např. z nástroje pro návrh klíčových slov Sklik, nebo AdWords. Ale pozor jedná se pouze o odhady!)

Maximální cena za konverzi: 350 Kč

Propočet:

100 prokliků * 2 Kč = 200 Kč -> 1% konverzí poměr = 1 konverze

Odhad maximální ceny za konverzi je tedy o 150 Kč nižší, než vaše maximální cena.

Konverzní poměr 1% = 100 prokliků na jednu konverzi.

Díky tomuto výpočtu předem vím, že pokud dosáhnu ceny za proklik 2 Kč, tak budu 150 Kč „v zisku“. Dokonce si můžu dovolit experimentovat s cenou.

Ze začátku ale počítejte, že budete potřebovat vyšší cenu za proklik, aby jste získali co nejlepší pozice a CTR. Během následné optimalizace se s cenou můžete dostat na potřebné ceny a máte vyhráno. Nedoporučuji při vytvoření nových sestav nastavit nízkou cenu. Dostanete se na špatné pozice a věřte, že se nahoru škrábe hůře, než slézt dolů.

Tak, nyní už víme, že jsou naše cíle (ne)reálné. Tak pojďme zjistit jaké jsou reálné data.

 

2. Realita…

Tím že vím odhadovanou cenu za proklik, potřebnou pro dosažení ziskovosti PPC reklamy, si můžu odhadnout potřebný kredit k získání reálných dat, zda jsem počítal správně. Pokud bych nastavil při tvorbě reklam CPC na 4 Kč (ze začátku vyšší pro získání lepší pozice a CTR), tak budu potřebovat pro tuto reklamu minimálně 800 – 1200 Kč. Proč?

Pokud budu mít cenu za proklik 4 Kč, tak počítejte že budete potřebovat alespoň 200 – 300 prokliků při odhadovaném konverzním poměru 1%. Během těchto 200 – 300 prokliků by se měla objevit minimálně 1 konverze (dle odhadů 2 – 3 konverze). Pokud se opravdu objeví, tak můžu začít pracovat s cenami za prokliky.

Pozor! Nedělejte ale ukvapené závěry, nyní je potřeba zapracovat na optimalizaci, aby jste se ideálně dostali na konverzní poměr 1% a cenu za proklik 2 – 3,5 Kč. V PPC reklamě se většinou nestává, že ihned po spuštění máte nízké ceny za prokliky a vysoké konverzní poměry.

Získal jsem ale velmi důležitá data, mám reálnou cenu za proklik (můžu předpokládat její snížení správnou optimalizací), mám reálný konverzní poměr (můžu předpokládat zvýšení, správnou optimalizací a zvýšením relevance). Během následujících prokliků musím sledovat, zda se mi daří správně optimalizovat reklamy a zda se data zlepšují. Počítejte také s tím, že každé klíčové slovo se bude chovat jinak.

A to jsem zatím řešili jen jednu reklamní sestavu. Kolik jich budete na váš web / eshop potřebovat?

Odhady jsou jen vymyšlené, realita může být zcela odlišná, ale než se do PPC pustíte, tak je potřeba si vše předem propočítat, ať nejste zaskočení, že jste vytvořily 100 reklamních sestav, proklikalo se vám 1 000 Kč a nepřišla žádná konverze. Protože každá reklamní sestava získala jen pár prokliků.

 

3. Jak naložit se získanými daty?

Kredity se vám proklikaly, máte data, ale jak teď s nimi pracovat? Ideální je si rozdělit data do 2 skupin:

a) konverzní

U konverzních slov je potřeba se zaměřit, zda dosáhly požadovaných cílů (PNO, cena za konverzi, apod.). Pokud cílů dosáhli, tak si zkontrolujte, zda jste na TOP pozicích (1 – 3 pozice) a zda nemáte u těchto slov omezené rozpočty. Jinými slovy vymáčkněte z nich co nejvíce.

Pokud ale některé sestavy (slova) nedosáhla na požadované cíle a přesto přivedla konverze, tak je potřeba se podívat více do detailu.

  • zda je možné snížit CPC
  • zda nejsou příliš obecná klíčové slova a konverze nepřicházejí z long tailů a nebo se reklamy nezobrazují na nerelevantní dotazy a tím zhoršují CTR
  • zda by nešel inzerát upravit
  • zda odpovídá cílová stránka a její nabídka
  • apod.

Faktorů je spousty a vy víte, že je sestava konverzní, takže ji hned nemusíte vypínat, ale vyzkoušejte vše, aby jste dosáhli cíle.

b) nekonverzní

Pokud vám některé sestavy (slova) nekonvertovaly, tak se podívejte opět do detailu

  • zda nebyla CPC příliš vysoká a vy tak za hodně peněz nezískaly málo prokliků
  • zda je cílena na správnou stránku  a zda je na stránce dobrá nabídka
  • zda neproklikal jeden dotaz většinu rozpočtu
  • zda jsou dotazy relevantní

Taky je potřeba si ověřit a zamyslet se nad tím, zda vyhledávací dotaz nemá více významů a lidé nehledali úplně něco jiného. V poslední fázi můžete zjistit jak je na tom vaše konkurence s nabídkou.

Pokud opět provedete všechny možné změny a přesto bude sestava (slovo) nekonverzní, tak vám nezbude nic jiného, než sestavu pozastavit (pokud vám užírá velké množství kreditu) a „ušetřené peníze a čas“ využít pro podporu konverzních slov. Zde je ale vždy otázka vaší strategie, zda necháte nekonverzní slova za snížené CPC pro podporu brandu a získání návštěvníků (se kterými můžete dále pracovat přes remarketing, apdo.) a nebo vypnete.

 

Čím více dat máte k dispozici, tím přesnější odhad můžete získat a lépe se vám bude optimalizovat. Zaměřte se na to, co vám funguje a snažte se z toho vymáčknout maximum. Nedělejte ukvapené závěry, i PPC reklama potřebuje svůj čas a nejde hned vše tak, jak by jste chtěli. Vždy se podívejte co nejvíce do detailu a nesuďte podle průměrů sestav a nebo kampaně.

 

Máte tip jak ještě lépe a efektivněji odhadovat cíle a nakládat s daty? Podělte se do komentářů níže.

 

Chcete být informováni o nových a zajímavých článcích?

Chcete mít vždy nové články jako první? Zanechte mi zde svůj email.

Komentáře

Přidat komentář

* Povinné údaje jsou označeny. Váš e-mail nebude zveřejněn.